Grafika wektorowa, inaczej grafika geometryczna to obraz zapisany elektronicznie w postaci figur geometrycznych opisanych wzorami matematycznymi. Dzięki temu zapisowi, można pozwolić sobie na zmiany rozmiaru pliku wynikowego. Dodatkowo można dowolnie skalować obraz bez utraty jego jakości. W uzasadnionych przypadkach istnieje możliwość konwersji grafiki wektorowej do postaci grafiki rastrowej.
Grafika wektorowa sprawdza się najlepiej, gdy zachodzi potrzeba stworzenia grafiki, czyli mającego stosunkowo małą ilość szczegółów, nie zaś zachowaniu fotorealizmu obecnego w obrazach.
Przykładowe programy do grafiki wektorowej: CorelDraw, Adobe Illustrator, Inkscpace.
Zalety:
– skalowalność
– prostota opisu
– możliwość zmiany parametrów obrazu
– opis przestrzeni trójwymiarowych
– możliwość użycia ploterów zgodnie z metodą ich pracy
– dobra konwersja do grafiki rastrowej
Wady:
– duża złożoność pamięciowa dla obrazów fotorealistycznych
– w przypadku skomplikowanych obrazach rastrowych nieopłacalność obliczeniowa konwersji (poprzez wektoryzację) do formy wektorowej
Przykłady użycia grafiki wektorowej:
– logo, herby, flagi, godła
– schematy naukowe i techniczne
– mapy i plany
– różnego typu znaki, np. drogowe
– część graficznej twórczości artystycznej (np. komiksy)