Grafika rastrowa

sergey-kolesov-stilton02e

Jest to obraz zapisany w tej postaci stanowi układ barwnych (lub czarnych i białych) punktów — pikseli (ang. pixel = picture element = element obrazu), wypełniających obszar, zwykle o kształcie prostokąta. Inaczej mówiąc w grafice rastrowej obrazy tworzone są z położonych  blisko siebie punktów – pikseli o różnorodnym kolorze, które w efekcie stwarzają pozorny obraz ciągły.

Typowymi źródłami obrazów rastrowych są:
– skanowanie optyczne obrazów analogowych
– fotografia cyfrowa

Sposób zapamiętania obrazu rastrowego to bitmapa – dwuwymiarowa tablica pikseli.

Bitmapę charakteryzują następujące właściwości:
– wysokość i szerokość bitmapy liczona jako liczba pikseli w pionie i w poziomie (rozdzielczość)
– liczba bitów na piksel opisująca liczbę możliwych do uzyskania kolorów (błębia kolorów)

Zalety:

– bogactwo barw
– swobodne dobieranie kontrastu, jasności, nasycenia barw
– możliwość stosowania złożonych narzędzi do obróbki cyfrowych fotografii
– możliwość retuszu, korekcji, różnych form montażu (fotomontażu)

Wady:

– duża objętość plików (zwłaszcza kolorowych obrazów)
– niemożność skalowania bez utraty jakości, niska jakość obrazu przy dużych powiększeniach

Tworzenie i edycja grafiki rastrowej
  • programy interaktywne do obróbki grafiki rastrowej: Adobe PhotoshopCorel PhotoPaintCorel PaintShop ProUlead PhotoImpactGIMPImageMagickKrita
  • efekt końcowy procesu skanowania obrazu analogowego
  • fotografia cyfrowa
  • przechwytywanie zawartości okna ekranowego aplikacji („zrzuty ekranowe”)

Zastosowanie:

– obróbka obrazów, zdjęć cyfrowych
– tworzenie obrazów, kolorowych dokumentów, ulotek
– znakomicie sprawdza się w przypadku zapisywania zdjęć i realistycznych obrazów (każdy punkt może mieć inną barwę i nasycenie)
– w tym przypadku jest bardziej użyteczna od wektorowej, gdyż trudno jest „przełożyć na krzywe” obraz rzeczywisty jaki widzimy w danym  momencie.

 

Formaty zapisu
  • ppm (Portable PixMap), zapis bez kompresji.
  • xpm (X-Window PixMap), zapis znakowy bez kompresji, z paletą barw dowolnego rozmiaru.
  • bmp (Bitmap), zapis bez kompresji lub z prymitywną kompresją.
  • pcx (Paintbrush), zapis z prymitywną kompresją.
  • gif (Graphics Interchange Format), zapis z kompresją, z paletą do 256 barw.
  • jpeg (Joint Photo Expert Group), zapis z kompresją stratną, z bezpośrednim kodowaniem barw pikseli (bez palety).
  • j2 (Joint Photo Expert Group 2000), zapis z kompresją stratną albo bezstratną, z bezpośrednim kodowaniem barw pikseli.
  • png (Portable Network Graphics), zapis z kompresją.
  • tif (Tag Image File Format), otwarty format roboczy grafiki rastrowej dla urządzeń (np. skanerów) i edytorów graficznych.
  • djvu (Deja Vu), format zaawansowanej kompresji stratnej do przechowywania zeskanowanych wydawnictw, opracowany przez AT&T.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *